Subsidies en wetgeving rondom elektrische bestelwagens

2021, de trein van elektrische bedrijfswagens is in Nederland nu echt vertrokken!

2020 was in alle opzichten natuurlijk voor iedereen een bijzonder jaar. De auto- en bedrijfswagenmarkt werden hard getroffen en boekten met krap 60.000 registraties het slechtste jaar sinds 2015. Ondanks deze slechte cijfers, steeg de verkoop van volledig elektrische bedrijfswagens wél gestaag door. 2021 moet hét grote doorbraakjaar gaan worden van elektrische bedrijfswagens. De overheid heeft namelijk in december 2020 een subsidieregeling aangekondigd, die moet gaan zorgen als katalysator voor de e-LCV markt.

In het klimaatakkoord van 28 juni 2019 is als doel gesteld in 2030 de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 49% ten opzichte van 1990. Een onderdeel van dit doel is het reduceren van de CO2 uitstoot van de mobiliteitssector. Om uiteindelijk het beoogde doel te behalen, heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de regering geadviseerd dat er vanaf 2025 zo’n 30 tot 40 gemeentes zero-emissiezones moeten instellen. Voor ondernemers en fleetowners is nu dus het moment om na te denken over de mobiliteit van de toekomst. Om hen tegemoet te komen en een financieel steuntje in de rug te geven, heeft de overheid deze subsidieregeling voor elektrische bestelwagens bedacht. De subsidie bedraagt 10% van de netto catalogusprijs tot een maximum van € 5.000 (!) per bedrijfsauto.

De overheid heeft de komende vijf kalenderjaren 185 miljoen gereserveerd. Dit bedrag wordt in stukken geknipt en verdeeld over de verschillende jaren. Voor 2021 is 22 miljoen euro gereserveerd, genoeg voor zo’n 5000 elektrische bedrijfswagens!

Wat levert de subsidieregeling mij op?

In het geval van de Maxus eDeliver 3 zal je tot ruim 3.500 euro extra subsidie ontvangen bovenop de Milieu Investeringsaftrek (MIA)regeling en de regeling willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Voor de Maxus EV80 zal dit zelfs de maximale 5.000 euro zijn. Ja, je leest het goed. De subsidieregeling mag bovenop de al bestaande MIA/VAMIL regeling worden geteld. Door al deze tegemoetkomingen, zal de TCO (Total cost of ownership) in de meeste gevallen wél gunstiger uitpakken dan een vergelijkbaar dieselmodel.

In onze volgende blog willen we dieper ingaan op alle subsidies, hoe deze gestapeld kunnen worden en natuurlijk wat er uiteindelijk onder de streep qua bedrag overblijft.

Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over de subsidieregelingen, of denk je erover na om een elektrische bedrijfswagen aan te schaffen? Neem contact op met één van onze Maxus-partners te vinden op www.Maxusmotors.nl of mail ons op nieuwsupdate@MaxusMotors.nl